Followers

NOTICE:

Now you can click on photo and it will zoom in. Thanks to the HighSlide Javascript. How to do it? its in my "Blog Stuff" page...

Tuesday, September 21, 2010

Home » , , , » dah tak ngantuk bila ada blog? betul ka?

dah tak ngantuk bila ada blog? betul ka?

Berapa ramai yg bila kerja kat office dari 8am - 5:30pm yang selalunya akan mengantuk waktu tengahari (around sebelum zohor dan lepas makan) angkat tangan?



Or student-student yang kalau kelas tenghari jer mesti asik dok "mengaku" (tersengguk-sengguk la tu) jer dari mula sampai abis apa yang lecturer dok mengajar kat depan?


Kalau anda antara yang angkat tangan (uihhh ramai la pulak), baca la pemerhatian aku nih.. :)

Pemerhatian nih berdasarkan pengalaman aku sendiri la, tiada statistik nak tunjuk."sengih".

Semenjak-2menjak nih aku selalu update blog aku. Dan aku rasa, perbuatan meng"update" blog nih sedikit sebanyak dah berjaya mengurangkan aku punya rate of mengantuk kat opis waktu tengahari.



Cegini, masa bulan posa ari tu, masa lunch selalunya aku akan lelap kejap dalam 15minit sebelum masuk waktu zohor (ikut amalan Rasullullah SAW, tido sekejap sebelum zohor). Pastu bangun and then terus solat Zohor.


So tabiat nit terbawak-bawak la ke bulan Syawal nih, tapi masalah bulan syawal nih... mana sempat nak "landing" sebab lepas makan jer dah jam 1:00pm kalau tido dulu sure terlajak-dog.

So aku pun amik la peluang sebelum Zohor nih untuk ber-blog sekejap. Mungkin buat entry & save as draft ka, scheduled ka or blogwalking. So by the time masuk waktu trus solat jer, so takde la masa nak mengantuk.

So konklusi aku based on aku punya pemerhatian la, blog membantu improve aku punya masa kat opis sbb dah tak mengantuk.

Kalau ada ura-ura mengantuk, aku akan break kejap dalam 10 mins, buat la draft untuk blog aku dalam Word (tapi kena disiplin la kang kantoi lak).

Pastu sambung la buat keje balik sebab selalunya bila tengk dok bat keje ni la ada aje idea nak di blogkan.

Pada para pelajar pun mungkin bleh praktis gak kot :)

or memang ni la cara korang semua buat? cuma aku jer yang lambat hahahah..

3 Comments this post:

Kalamhati said...

btul tu..tido sekejap b4 zuhur..cuba wat..tho susah sket nk bangun..tp bila dh bgn badan fresh je..

kalu student yg ngantuk senang je..mintak kawan yg duk blakang tu debik sebijik kt blakang..hehehe guwau je

ISZA said...

cikgu2 tak boleh..
haru..

Unknown said...

@kalam.. bukan takat kawan, lecturer or cikgu pun bolehtolong debikkan.. hahhahaha...

@cikgu: btoi tu.. kalau cikgu lena (sempat nak ngantuk ka?) abis la bebudak raya sakan... ahhaha

Related Posts with Thumbnails